Løsningene i denne kategorien er blant de beste i verden. Dette er løsninger som gir svært store muligheter, men som også er kompetansekrevende i oppsett og bruk.
Flere av disse løsningene er utviklet som «multikanal-løsninger» for mediebedrifter med omfattende og komplekse publiseringsbehov. Dette gjelder blant annet «verdens beste publiseringsløsning», Interwoven.
Interwoven anses av flere internasjonale konsulentselskaper som en «benchmark»-tjeneste innen webpublisering – altså en tjeneste som er så god at man måler de andre i bransjen opp mot den.
Vi i Websuksess kjenner imidlertid i skrivende stund ikke til noen norske websider som er bygget på denne løsningen. (Send oss gjerne en e-post hvis du vet om noen.)
En annen i samme klasse er imidlertid Polopoly, som har vært plattform for utvikling av NRK’s nye websider. NRK besitter en formidabel webkompetanse internt i eget hus, og har i tillegg benyttet eksterne, norske konsulenter i implementeringen av løsningen.
Et tredje, og denne gangen norsk, alternativ er Escenic. Escenic posisjonerer seg som leverandør av «strategisk CMS for digitale medier» og er blitt valgt av kunder som Aftenposten, Filmweb og Norgesgruppen, i tillegg til at selskapet også har en rekke internasjonale kunder.
Et annet stikkord for komplekse IT-løsninger er SOA. SOA står for «service oriented architecture», eller tjenesteorientert arkitektur på norsk. Dette begrepet betegner et helhetlig tankesett for bedriftens IT-systemer, med åpne forbindelser mellom systemene, for eksempel med Web Services. En slik løsning krever normalt en sterk egen IT-avdeling, eller kjøp av tjenester fra et konsulentselskap med erfaring på slike løsninger.
Løsninger som de som nevnes på denne siden, er fantastiske verktøy når installasjonen er satt opp godt og når de brukes riktig. Har man ikke kompetanse til dette, bør man heller vurdere enklere CMS-løsninger.
Prisklassen i denne kategorien er også høy – normalt fra en til (mer sannsynlig:) flere millioner kroner per installasjon.
Lyst til å lære mer om CMS?