Målinger og analyse for salg på nett

Hvis du skal leve av din satsning på nettet, så må du vite hva som skjer. Du må vite hva du får igjen av markedsføringen du kjøper hos andre, og du må tette de hullene hvor kundene lekker ut av nettstedet ditt.

Målinger på nett kan deles inn i tre hovedkategorier. Skal du leve av nettet, må du være god på alle tre.

  • Rapportering
  • Webanalyse
  • Optimalisering

Rapportering

Rapportering handler om å se de store linjene. Går det den rette veien, eller må jeg sette igang større endringsprosesser? Rapportering er typisk viktig for ledere. og de med overordnet resultatansvar.

Analyse

WebAnalyse er en operativ kunst, som er viktig for de som utøver webkommunikasjon, f.eks. nettredaktører, online selgere eller produktsjefer. Webanalyse handler om finne ut hva som skjer, og hvorfor. Hva er det som virker? Hva er det som selger? OG hvor faller folk fra – hvorfor selger vi ikke dette?

Webanalysen vil avsløre om det er manglende brukervennlighet og systemfeil, eller manglende innhold eller for høy pris, som er avgjørende for at du ikke selger. Eller i motsatt fall, fortelle deg hvorfor du er markedsleder. Webanalyse handler om å lære, og finne ut av ting, som kan gjøre deg bedre.

Optimalisering

Optimalisering forutsetter at du har webanalysen på plass, og handler om hvordan du utnytter din nye kunnskap. Optimalisering handler om konkrete endringer, for å selge mer. Optimalisering kan skje i sanntid, eller over tid. Det bestemmer du. Med optimalisering kan du lett øke salget eller øke din ROI på markedsføringskampanjer. DA finner du ut hvor det lønner seg å markedsføre, hvilke produkter som er lettere å selge og hva du tjener mest penger på, gjerne målt opp mot dine kostnader.

Analyseverktøy:

Rapporteringsverktøy finnes det mange av. I mange tilfeller har du dette på plass allerede, via regnskaps- og ordresystemene dine. Hvis du derimot er opptatt av å se webben isolert og kanskje litt mer detaljert, vil et webanalyseverktøy gi deg både rapportene og analysene du trenger.

Billig og bra – faktisk helt gratis

Websuksess.no anbefaler Google Analytics som er gratisverktøy for de aller fleste. Du bør starte her, og evt. oppscalere ved behov. Situasjonen nå, er at gratisverktøyene er blitt så bra at de færreste trenger å bytte til noe bedre. Men det finnes klare unntak og klare skiller på når det trengs.

Topp kvalitet, men til hvilken pris?

Skal du satse på et verktøy som «klarer alt», så må du betale for det. Det finnes flere veldig gode verktøy i den klassen, hvor Rolls-Royce er WebTrends. Sannsynligvis både best og dyrest. Sannsynligvis best på integrasjon av data inn i dine andre datakilder, mest nøyaktig og sannsynligvis det kraftigste webanalyseverktøyet på markedet (red.anm: Jeg er litt subjetiv her). Dette er for «de tøffeste guttene» i klassen, typen nettbanker, Forsvaret og store nettsatsninger.

Heller analysemennesker, enn dyre verktøy

Skal du betale for et webanalyseverktøy, bør du først være villig til å betale for 1, helst 2 heltidsansatte webanalytikere. Hvis ikke, får du neppe utnyttet disse verktøyene mer enn du allerede klarer med f.eks. Google Analytics.

Lyst til å lære mer om målinger for brukeradferd på din side?

Se Webgruppens kurs i webanalyse.