Hvordan skaffer du trafikk til sidene dine? Hvordan sørger du for at du blir funnet av nettbrukere som leter etter det du tilbyr? Det finnes en rekke måter å markedsføre websider på. Noen av dem handler om kanaler som er utenfor webmediet, mens andre handler om metoder som er nettbaserte.
Nettbasert webmarkedsføring
Av alle teknikker som det er mulig å benytte er det spesielt tre som nettredaktører i vestlige land finner effektive. De «tre store» kanalene for nettbasert webmarkedsføring er:
I tillegg kommer et par andre nettbaserte kanaler som er mye brukt, men som ikke gir fullt så gode resultater:
I Markedsføringsundersøkelsen gjennomført i mai 2008 på Nettredaktor.no sa norske nettredaktører klart fra om hvilke kanaler de aktet å benytte i fremtiden. Du kan lese mer om undersøkelsen på Nettredaktor.no
Ikke-nettbasert webmarkedsføring
Av ikke nettbaserte kanaler, er de mest aktuelle disse:
I noen tilfeller kan også disse kanalene fungere: