Søkemotorene er svært viktige for deg som vil tjene penger på web. Et godt synlig nettsted får en dominerende andel av trafikken fra søkemotorer, og over halvparten av alle ehandels-kjøp starter med et søk i en søkemotor.
Det finnes flere søkemotorer på det norske markedet, men i realiteten er det kun Google du trenger å tenke på. Google står alene for over 90% (Kilde: StatCounter) av den trafikk som genereres fra søkemotorer og hybridtjenester (som Kvasir og Startsiden, der søket også er levert av Google). Tilpasser du deg Googles regler, vil du også være godt tilpasset til de andre søkemotorene, som i hovedsak følger samme regler som Google. Kort sagt: Tilpass deg til Google, så får du best forutsetninger for mye, gratis trafikk.
Søkemotorene som markedsføringskanal
Du kan lese mer om hvordan du jobber for å få bedre synlighet på søkemotorer på disse sidene:
Markedsføring gjennom søkemotoroptimalisering («ekte søketreff»)
Markedsføring gjennom Google AdWords
Lyst til å lære mer om søkemotor?
Se Webgruppens kurs i analyse og markedsføring for web.