Hvor godt du selger på ditt nettsted henger svært nøye sammen med hvor god du er til å skrive en selgende tekst. Her får du noen tips. Selgende tekster handler veldig ofte om å få brukeren til å klikke på en lenke. Men nøyaktig hva lenken handler om, kan være forskjellig fra nettsted til nettsted.
Noen typiske bruksområder er å overtale brukeren til å:
- Kjøpe et produkt
- Bestille en tjeneste
- Gi fra seg personlige opplysninger
- Abonnere på et nyhetsbrev
- Gi penger til en veldedig organisasjon
- Søke opptak i en klubb
Man bruker ofte selgende tekster både på websider og i epost-markedsføring.
Tre kritiske elementer
Det er som regel tre kritiske elementer i en selgende web- eller epost-tekst:
- Overskriften
- Brødteksten
- Lenken
Av disse tre er den første og den siste viktigst.
Overskriften
Her er det viktig å huske på at overskriften på web ikke fungerer slik overskrifter fungerer i en avis eller et magasin. Lager man annonsetekster til «interruption marketing» (for eksempel avisannonsering eller magasinannonsering) er man opptatt av det reklamebransjen kaller «stopp-effekten», altså det som skal få brukeren til å stoppe opp og kikke på annonsen.
Stopp-effekten er imidlertid som regel ikke relevant på web, med unntak av overskrifter på banner-annonser. På web er det i stedet snakk om relevansmarkedsføring, noe som betyr at «overraskende» og «pirrende» overskrifter ofte kan fungere dårligere enn rent beskrivende og relevante overskrifter.
Snakker man om e-post, er overskriften det man skriver i Subject-feltet på e-posten man sender ut. Denne påvirker i svært stor grad hvor mange mottagere som åpner e-posten.
Noen gode regler for overskrifter er:
- Si i klartekst hva det dreier seg om
- Nevn en konkret fordel
- Ikke prøv å si for mye på en gang – konsentrer deg om en enkelt fordel i overskriften, så kan resten komme etter hvert.
- Brukere ønsker informasjon. Lag overskrifter som lover informasjon.
- For e-post: Ikke lag generelle overskrifter som «Nyhetsbrev fra Bedriften AS».
Her er noen konkrete eksempler på gode, selgende overskrifter:
- Slik tjener du penger på web
- Du kan redde et barns liv
- Nye regler om epost-markedsføring
- 25 % rabatt på kjøleskap
- Invitasjon til ledersamling om netthandel
Brødteksten
For brødteksten i en selgende tekst er det først og fremst viktig at den er tilrettelagt for «vertikal lesning», altså skumlesning. Brukere på web leser ikke nødvendigvis linje for linje, men lar i stedet blikket gli nedover siden. Det lønner seg derfor å bruke effekter som hjelper brukeren å oppfatte teksten når han skumleser.
Her er noen slike virkemidler:
- Bruk kulepunkter
- Uthev enkelte ord
- Bruk mellomtitler
- Lag korte avsnitt
Presenterer du fysiske produkter, reiser eller noe annet der den visuelle opplevelsen er viktig, bør du også være nøye med å inkludere gode bilder.
Brødteksten skal alltid peke ned mot en handlingsutløsende lenke.
Lenken
Her er noen tips til lenken:
- Lenken bør gjenta løftet fra overskriften (hvis du har lovet noe her).
- Lange lenker får flere klikk. En optimal handlingsutløsende lenke er 7-12 ord lang.
- Lenken bør se tydelig ut som en lenke, altså være klarblå og understreket.
- Lenken bør stå på et eget avsnitt, og kan gjerne være fet.
Lenker er sterkest når det er få av dem. En handlingsutløsende lenke bør helst stå alene i synlig skjermbilde. På den måten distraherer du ikke brukeren med andre valgmuligheter. Lenken kan gjerne inneholde en oppfordring, for eksempel «Klikk her for å bestille nytt kjøleskap dag» (men man skal andri ha lenker som bare er «klikk her» – det gir dårlig tilgjengelighet og dårlig søkemotortilpasning).
Lyst til å lære mer om selgende tekst?
Se Webgruppens kurs i salg og markedsføring på nett.