Skal man lykkes med et kommersielt nettsted, er det viktig at man har en bærekraftig forretningsmodell i bunnen. Kort sagt: Man må vite hvordan man egentlig har tenkt å tjene penger på nettstedet.
De vanligste forretningsmodellene er disse:
- Å drive nettbutikk
– man tjener penger på å selge varer på nett. - Å ha et markedsføringsnettsted
– man tjener penger på å bruke nettstedet som en markedsføringskanal for bedriftens varer og tjenester. - Å ha et selvbetjeningsnettsted
– man tjener penger på at kundene driver selvbetjening på nett. - Å drive en nettavis eller et nettmagasin
– man lever av å selge annonser på egne sider. - Å ha et underholdningsnettsted
– bruker betaler for tjenesten. - Å selge innhold
– bruker betaler for tilgang. - Å ha et affiliate-nettsted
– man tjener penger på å skaffe trafikk til samarbeidspartnere som selger varer eller tjenester. - Å drive med innholdsbasert salg
– man skaffer trafikk til andre nettsider drevet av en selv, der man tjener penger på salg eller markedsføring.
Hvordan velge forretningsmodell?
Hva slags forretningsmodell man velger legger også føringer for hvilke verktøy man trenger. Her er et flytdiagram som man kan bruke for å finne ut hva slags verktøy man trenger for å etablere salgs- eller markedsføringsweb: